top of page
ytro.jpg

תורתי - התורה, זה עליך

פרשת קדושים

קדושים תהיו (יט, א-ב)
בתחילת פרשת השבוע נכתב "קדושים תהיו" ומובאת לכך הסיבה "כי קדוש אני". כלומר, שחובה על ישראל להיות מופרשים מן העריות ומן העבירות, בגלל קירבתם המיוחדת לקדושת הבורא.
דינים מגוונים ושונים (יט, ג-יט)
- "איש אמו ואביו תיראו" - התורה מקדימה יראת האם לעומת הפסוק "כבד את אביך ואת אמך", שם מקדימה את כיבוד האב, כיוון שעל-פי רוב ירא הבן מאביו יותר מאמו ומכבד את האם יותר מן האב.
- "ואת שבתותי תשמורו" - התורה ממשיכה באותו פסוק בו אנו מצווים על יראת ההורים ומזהירה על שמירת השבת, לומר שאף אם ההורים מצווים לעבור על דבר ה' ולחלל את השבת אין לשמוע להם בכך.
- איסור עבודה זרה.

תקציר פרשת השבוע

פרשת השבוע - פרשנות קבלית

שני מצבים, או שתי מדרגות, יש במציאות האדם שמבין שבכדי לצאת מסבל העולם הזה, עליו לגלות את הטבע כאלוקי. וההבדל בין הטבע כאלוקי, היינו, כשלם תבוני, ובין טבע שרירותי שבו הכל פועל במקרה כביכול, הוא בעניין התכלית. שכן, בטבע שבו הכל מקרי, תוצר של גורל, של שרירותיות, אין תכלית ומטרה ולכן אין לאן לשאוף. כלומר, שהטבע, לא מוביל את האדם מתוך שכליות מסוימת למצב מסוים, אלא שהכל פשוט קורה, באופן טבעי. לעומת זאת, תפיסת הטבע כאלוקות, פירושה, החדרת תכליתיות לסיפור. שכן, מרכיב ה"תבונה" הזה שמרומזת על ידי מילת אלקים, מצביע על כך שיש פה עניין של השגחה ושל משגיח. היינו, של מהות כלשהי שמכוונת את כל הפרטים כולם באופן מכוון לכדי מטרה סופית ומסוימת.

התורה זה עליך - פרשנות חלק 1

יש "קדושה" ויש "טהרה". ובטרם האדם משיג קדושה, עליו להשיג טהרה, שכן, מפני שהאדם מקולקל ולא מתוקן, זאת אומרת שכל עוד האדם לא עובד עם הכלים הנכונים המאפשרים לו קשר למציאות רוחנית, אז הוא קלוקל ועל כן, עליו להיטהר קודם כל מכלים אלו שבו ואח"כ, יוכל להשיג כאמור, קדושה. ובכדי להשיג הן טהרה והן קדושה, האדם צריך לפעול לפי עצת ה' שעיקרה הוא לימוד תורה וקיום מצות. שעל ידי כך, האדם יכול לחוש שהוא נמצא בכלים קלוקלים ועל פניהם, לזכות בתיקון של טהרת הכלים הללו שלאחר מכן, הם יוכלו לקבל לתוכם את האור העליון וזו, תיקרא קדושה. ומביא הרב ברוך שלום אשלג זצ"ל הסבר שעל פי הזהר הקדוש כתוב: "התורה נקראת קדושה שכתוב 'כי קדוש אני ה''. וזו היא התורה שהיא שם הקדוש העליון. ועל כן מי שעוסק בה נטהר ואח"כ מתקדש שכתוב 'קדושים תהיו'. קדושים היו, לא כתוב אלא תהיו, תהיו ודאי. כלומר, שהוא הבטחה שע"י התורה תהיו קדושים". ומסביר הרב (הרב"ש), שבמידת קבלת האדם על עצמו עול תורה ומצות, כך הוא יכול לזכות לטהרת הכלים שלו שכאמור, לאחר מכן, הוא גם יזכה לדביקות בבורא, שנקראת "קדושה", שזהו הפך המצב הנוכחי של האדם, טרם תיקונו, שזה נקרא "טומאה".

התורה זה עליך - פרשנות חלק 2

פנימיות התורה, היא צורת ההסתכלות על התורה והלימוד שלה, באופן שקושר את האדם לא רק לפשט הדברים, אלא שהאדם רואה כיצד הדברים קשורים אליו ונוגעים בו, מתוך פנימיות התורה, אל פנימיות נפשו של האדם. ובהתאם לכך, מסביר לנו הרב"ש (הרב ברוך שלום אשלג זצ"ל) שכאשר התורה מדבר למשל על אומות העולם ויתר דברים, הרי שהכל, נמצא באדם, בפנימיות נפשו. יש באדם "בחינת ישראל" שבו, שזו אותה בחינה השואפת לקב"ה ולרוחניות. ולעומת זאת, יש באדם כאמור גם את אומות העולם, שאלו רצונות הגוף והדעת, שאינם קשורים לרוחניות ותמיד מנסים אותן אומות להרחיק את האדם מהרוחניות, כך שהוא יהיה מרוכז בגופו, בגשמיות, בחומר. וכך כותב הרב"ש: "בזמן שהאדם רוצה להחשיב את המחשבה והרצון שבאו לו (לרוחניות), ורוצה להוציא זה לפועל, אז באים המחשבות והרצונות של ע' אומות שישנם בגופו של האדם וצוחקים ממנו" והוא מסביר שהם אומרים לו כך: "על טעם קטן כזה מה שאתה מרגיש שיש משהו ברוחניות

bottom of page