top of page
ytro.jpg

תורתי - התורה, זה עליך

פרשת וישב

יוסף, הבן האהוב על יעקב וחלומותיו (לז, א-יא) - יעקב ומשפחתו משתקעים בארץ כנען ועוסקים ברעיית צאן. יוסף, בן הזקונים האהוב על יעקב, שנוא על אחיו עקב חלומותיו והקפדתו הרבה בקיום ההלכות. אנו לומדים מהפרשה ומפירוש רש"י, שיוסף מספר ליעקב אביו על מעשי האחים אשר אינם נראים כשרים בעיניו וכמו כן, יעקב מעורר את הקנאה של האחים ליוסף בהפלותו אותו, מה שבעיקר בא לידי ביטוי בכתונת הפסים המיוחדת שתפר יעקב ליוסף. בנוסף, בעקבות שני חלומות  שחולם יוסף גוברת קנאתם ושנאתם אליו, שכן, בחלומות אלו הוא מתאר כיצד מאלמים כל האחים אלומות של שיבולים בשדה אך אלומתו של יוסף מזדקפת מעל כל האלומות האחרות שמשתחוות לה.

תקציר פרשת השבוע

פרשת השבוע - פרשנות קבלית

תולדות יעקב, נכתב בפרשת "וישב", הם יוסף. "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען - אלה תולדות יעקב, יוסף בן שבע עשרה שנה היה...". כלומר, שמתחילת הפרשה, המתארת את מצבו של יעקב הנקרא "ישיבה", מציגים לנו הכתובים את העתיד לבוא עמו דרך יוסף. יוסף, הוא התולדות מיעקב אביו והוא בנו, שבפרשה מיוחדת זו, מדגישה את הקירוב של השניים בדמיון של חיי האחד כחיי השני. היינו שיוסף, הם כל עיקר ותולדות יעקב מעתה ואילך. יוסף, כשמו כן הוא, בא ומוסיף על יעקב אביו, על המדרגה הקודמת, שנמצאת במצב קבוע, של ישיבה. של חוסר תנועה. וכפי שהקבלה מסבירה, אב ובן הם רמז לסיבה ותוצאה, למדרגה המובילה לתולדה ממנה, כמו יעקב ויוסף. שיעקב, הוא המצב הקודם של האדם, או המצב הנוכחי. ויוסף, הם התולדות והבן, שמגיחים משם ומקדמים את המדרגה הקודמת גם כן, אל מצבה הבא, שיתרחש בירידת יעקב מצריימה

התורה זה עליך - פרשנות חלק 1

מפרשת "ויישב", ניתן להבחין, כפי שהובטח לאברהם אבינו, מתחיל קצה קצהו של מושג הגלות הידוע, שעיקרו כפי שמובא בחלק מן התורה, זוהי גלות מצרים, הרעה, אך שממנה אנו נגאלים כעם ישראל ומגיעים להשגות הגדולות של מתן תורה וכיבוש הארץ. כלומר, דווקא מן הקושי והגלות, מן השעבוד והצרות, מגיעים בסופו של דבר לאדם, כמו לעם כולו, "כלים" שהם חסרונות, לישועת ה'. ובפרשה, שחלק ניכר ממנה עוסק במכירת יוסף הצדיק, ניתן להבחין כאמור בראשיתם של עניינים אלו שבמסגרתם אנו נעים מן הרע, אל הטוב ושוב אל הרע ושוב אל הטוב, כמעין יחסי אהבה שנאה ושנאה ואהבה, שבונים בסיכומם של דברים, את הכלים הראויים לשפע, שהוא האור האלוקי שאמור למלא את הכלים והחסרונות שלנו. שכן, ללא חיסרון ראוי וברור למה שאנו רוצים לקבל, לא יוכל להתגלות בנו השפע, המכונה אור שכן הוא המשליך על מילת "תורה" כעניין של "מורה על האור", כי התורה, היא המאירה את דרך האדם כ"הוראה" לחיים הרוחניים.

bottom of page