
תורתי - התורה, זה עליך
פרשת עקב
שכר המצוות - שמירת הברית (ז, יב-ט"ז)
הקב"ה מבטיח, כך ממשיך משה בדבריו אל ישראל, כי כאשר ישמור העם את התורה ומצוותיה, יקיים ה' את הברית שכרת עם האבות, ויברך את עם ישראל בכל טוב: צאצאים; גידולים חקלאיים; צאן ובקר; גדולה בעמים; בריאות ושלטון על כל האויבים.
תשובה לספקנים (ז, יז-כו)
משה מעלה ספקנות אפשרית: "כי תאמר בלבבך, רבים הגויים האלה ממני, איכה אוכל להורישם"? כלומר, עלולים בני-ישראל לחשוש בליבם מפני המלחמה לכיבוש הארץ. והוא משיב: אין לחשוש. יש לזכור את שעשה ה' למצרים, ולהאמין ביכולת האלוקית.
הואר מוסיף, כי ה' ינהל את הכיבוש בהדרגתיות, כדי שלא תתפנה הארץ מיושביה באחת, וכך תהפוך למקום שורץ חיות רעות, בטרם יישבו בני-ישראל את הארץ כולה. משה מזהיר שוב, כי בד בבד עם כיבוש הארץ, מוטל על העם לבער את תרבות הגויים ולנתץ את אליליהם.
תקציר פרשת השבוע
פרשת השבוע - פרשנות קבלית
אם תשמעו את מה שיש לי להגיד לכם, אומר משה לעם, תרד עליכם הברכה. זו פרשת "עקב". אותם פסוקים המתארים את תוכחת משה לעם, שמזכיר להם את כל אשר עבר עליהם, מה היעד שלהם וכיצד להשתמש בעבר, כדי להשיג את העתיד. כך, כמו אב לבן, מחנך משה את העם ומזכיר לו מה קורה כשהוא סר מן הדרך הטובה. ובהתאם לכך, פרשנות הדברים למי שהולך בדרך הרוחנית, היא בכך שהאדם שכבר צבר ניסיון בדרך זו, מגיע לצמתים שבהם עליו להזכר בכל מה שקרה לו וכך לדעת כיצד להשמר הלאה, מתוך נסיונו והבנתו את החוקים. שכן, המסע הרוחני של האדם הוא ניסיון להגיע לאיזון אל מול המציאות הרוחנית, שבעקבות איזון זה, מגלה האדם את הרוחניות. וחוסר האיזון שהאדם כבר חווה ומכיר, גורם להסתרה רוחנית ולתפיסת מציאות גשמית חסרת משמעות.
התורה זה עליך - פרשנות חלק 1
חכמת הקבלה, נקראת גם חכמת הנסתר, לא רק מהטעם העממי לפיו דברי החכמה נסתרים ואינם מובנים בפשטותם, אלא שגם מהטעם שהבורא נסתר ויותר מכך; בתוכנו, לא גלויה וברורה לנו, כוונתנו הפנימית מהי. כלומר, האם אנו אכן רוצים את הבורא בכל מאודנו, או שמא אנו חיים את חיינו בכלל ובהם את רוחניותנו, כדי להשיג משהו לעצמנו, כאינטרס, אשר נסתר. כך שבעצם, מושג ה"כוונה", הוא מה שעלינו לברר בעבודתנו ובהתאם, לשאוף להגיע מכוונה של "לא לשמה", שעוד מעורב בה שכר ואהבה עצמית, לכוונה של "לשמה", כאהבת ה'. ומסביר בהתאם לכך הרב"ש, על עניין פרשת השבוע "עקב", כך:
הכתוב אומר 'והיה עקב תשמעון, ושמר ה' אלקיך לך את הברית וכו..' ורש"י מפרש 'והיה עקב תשמעון', אם המצות קלות, שאדם דש בעקביו, תשמעון ושמר... ומסביר בעל הסולם זצ"ל ואומר (בפתיחה לחכמת הקבלה), שהיות שמצד הטבע אנו נולדנו עם הרצון לקבל לתועלת עצמנו, ודבר זה מפריד אותנו מהבורא (נקרא שינוי צורה מה')... לכן קשה לנו לעבוד בעל מנת להשפיע.