
תורתי - התורה, זה עליך
פרשת נח
בניית התיבה (ו, ט-כב) : לאחר שהבורא מביט ורואה "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ" הוא מצווה על נח, הצדיק היחיד בדור, לבנות תיבה. היא, תציל אותו ואת בני ביתו וכמו כן את עולם החי, מן המבול, שהבורא מתכנן להביא על מנת שישטוף את העולם. הבורא נותן הוראות לנח כיצד לבנות את התיבה
תקציר פרשת השבוע
פרשת השבוע - פרשנות קבלית
התורה, מסבירה לנו חכמת הקבלה, היא תיאור של כל המצבים הפנימיים שהאדם עובר במהלך מסעו הרוחני להשגת הקשר עם הבורא. עם המציאות השלמה. ובהתאם לכך,כל הכתוב בתורה, הם שמותיו של הבורא, שבתכונותיו, נבדל מן החומרי, הגשמי והגופני. שכן, תכונות הבורא מסבירים המקובלים הן בניגוד למה שמוכר לנו מתחום העולם הזה, היינו, שאם בעולמנו האדם אך ורק רוצה לקבל לעצמו, הבורא לעומתו, תכונתו היא נתינה. ולא זו בלבד, אלא שהאדם, בניגוד לאל, כל העת זקוק לדבר מה ורוצה לקבל הנאה ולעומת זאת, התכונה הרוחנית היא שלמות וחוסר הזדקקות לדבר מה כלל. לכן מסבירים חז"ל שבכדי להגיע למטרת החיים, שהיא השגת האושר הרוחני מתוך קיום של קשר עם הבורא, עלינו להגיע לאיזון עם תכונותיו. ובמידה שבה נרכוש את היכולת להיתקן ולהשיג מצב של רצון לתת וחוסר צורך בקבלת הנאה.
התורה זה עליך - פרשנות חלק 1
סביר להניח, שהיה לנו הרבה יותר קל ללכת ולפסוע בדרך הרוחנית, אם הבורא בעצמו, היה מביאנו אליה. או במילים אחרות, אם הבורא היה עושה את מה שצריך לעשות, עבורנו, אז היינו יכולים להיות קרובים למימד הרוחני ולקב"ה, ללא מאמץ שכן, הכוח העליון, הוא זה שפעל עבורנו ואנחנו, לא היינו נצרכים לאיזושהי יגיעה מטעם גופנו, שכלנו וכדומה. ובהתאם, אנו מבינים מן התורה, שההבדל בין נח, לבין אברהם היה בדיוק זה. נח, פעל מתוך כך שהבורא הביא אותו, לאן שהביא אותו, מבחינת המדרגה הרוחנית שלו. לעומת זאת, אברהם, פעל כביכול מטעם עצמו ללא עזרת ה' על מנת להגיע לדרגתו הרוחנית. וכמובן שצריך לדעת שהכל ממילא הוא תמיד בעזרת הבורא וקשור אליו, אך לא על כך מדובר, כי אם על הרגשת המאמץ של האדם. אברהם, חש במאמץ האישי שלו בכדי להצדיק את דרכי ה' בעולם והיה לו מאבק אל מול טענות הגוף והשכל, שלא מוכנים לפסוע בדרך הרוחנית. ונח, שלא כדוגמת אברהם, קיבל את זה ללא מאמץ, "מלמעלה" כמו שאומרים. לנח, לא הייתה הרגשת המאמץ הנדרשת ומשכך, לא הייתה לו התגברות על טענות השכל והגוף, כפי שאברהם התגבר על טענות אלו שבו, שמקורן בחיי העולם הזה.

