top of page

בעזרת התחליף

החליפו לנו את הערכים, את המושגים, מאז שהפכנו להיות פה עם יהודי בארצו, או ישראלי במדינתו, תלוי איך מסתכלים על זה. שכן, גם היהודי, הפך לישראלי, לחלק מהציבור שאינו דוגל במדינה ובארץ, שעיקר שלטונה, הוא יהודי. ה"ישראלי" לא פעם, הוא כינוי למי שלא מזהה עצמו קודם כיהודי, אלא כאזרח במדינה, שהיא על פי השאיפה "מדינת כל אזרחיה" ולא מדינת היהודים, ככל הנראה, מבחינת המגמה העתידית שאליה שואף חלק מהציבור


סיפור ידוע הוא זה, שלפיו כאשר הגיע אלברט איינשטיין לבקר בישראל, הוא נפגש עם בן גוריון והם הלכו יחד לבקר בכל מני מקומות, כגון הכותל. שם באותה העת, עמדו מספר מתפללים בלבד ובן גוריון הצביע עליהם והכריז מול המדען שלצידו, שתופעה זו היא "שריד" שגם כן ייעלם בקרוב. אותם אנשים "משונים" עם לבוש מוזר ודת, שיש בה טקסים, כל זה יפוג וייעלם בקרוב חזה בן גוריון. הוא ניסה להבהיר לאיינשטיין שזהו "שריד" בלבד ולא העתיד, של מה שיהיה העם בישראל. שכן, היהודים שנמצאים בארץ על פי גוריון, יקימו פה מדינה, שתהיה ככל המדינות, ללא "דת" אמתית, כי אם רק כ"לאום" המתייחס ליהדות, כמילה ריקה מתוכן.


ובכדי שזה יקרה, על מנת שזה יפעל, הבינו בן גוריון ורבים אחרים, שצריך תחליף. שה"ציונות", מילה תורנית והקשורה ברוח ובאמונה, תהפוך לציונות מדינית, ללא קשר לדת, כי אם לאחיזה בארץ עצמה כמקום מפלט, לכל מי שעמד לפני השמדה, כיהודי, בשואה. ולא רק בשואה. המטרה הייתה, שיהודים באשר הם יאחזו באדמת הארץ ויקימו פה שלטון במדינה, שתהיה תלושה מכל מה שהם הכירו כולל סממנים שונים שהיו נחלת יהודי ארצות ערב, או יהודי תימן, שעל פי האליטה שהקימה את המדינה, הם כאמור "שריד". והוא, כך קיוו בזמנו, יוחלף בקרוב.


הכל יוחלף, במסגרת הדת החדשה ה"ציונית" - לכך שאפו מקימי המדינה שהחלו במלאכה והבינו שמבחינתם, אין עוד צורך ביהדות, כדת. ובמסגרת זו, אפשר להתחיל להציג ערכים חדשים, דמויות שונות ומושגים, שיהוו את אותו תחליף, לעם החדש. תאטרון במקום בית כנסת, יהיה המקום ה"קדוש" הבא, שאליו נגיע בהמונינו. ושם, נפגוש את השם המוערץ "חנוך לוין" כגיבור מקומי, במקום משה רבנו או יתר דמויות תנכיות, שהיוו בעבר את מרכז ההוויה. ובהתאם, גם ניתן יהיה להחליף את שאר הדברים. את המוזיקה, את הספרות, את הערכים השונים מהעבר, בסמלים חדשים כביכול ואחרים, ממה שהורגלנו אליו אלפי שנים.


באופן זה קיוו בן גוריון ושאר מקימי המדינה, לשלוט בעתיד. היינו, להגיע למצב שבו אמנם נהיה מדינת היהודים, אבל גם מדינת כל אזרחיה, הלא יהודים. שיהיה פה מקום, השייך לאלו שרואים בדת כ"פרימיטיבית", או טקסית בלבד, או באלקים כ"דמות היושבת בשמיים" באופן לעגני ובעצם, מה שנוכל נחליף ומה שלא, יהפוך ל"שריד". לדבר מה, מיושן ונטול תקנה בעולם מודרני לכאורה. ואנחנו, כך ציפו מקימי המדינה, נהיה חלק מעולם זה ששנא אותנו כיהודים ועל כן, נביא לו את התחליף שיאפשר לו לקבל אותנו ושלא "ניתקע לו בגרון", כ"יהודונים" מפיצי מחלות ותאבי בצע, כמו שצוירנו לא פעם על פני ההיסטוריה. או במילים אחרות, במקום בעזרת ה' הוחלט לייצר תחליפים רבים שייתנו לנו מענה שאינו עוד קשור ביהדותנו כי אם בהיותנו, אזרחי הגלובוס, כמו כל אזרח בכל מדינה אחרת, מחוץ לכאן. וה"תרגיל" הזה שהצליח, עם כל האבסורד שבכך, כלל בתוכו המון סממנים נוצריים כאותה דת, שהוחלט לאמץ במחשכים, על מנת שנוכל להשתלב בעולם המוחלף, החדש.


מוזמנים ומוזמנות לצפות בסרטון הממחיש את מי שהחל בכך כ"גיבור לאומי", חוזה המדינה, הרצל, שהחליף את יהושע בן נון האגדי, עבור כל אלו שלא רצו שנמשיך לאחוז עוד, בגיבורינו האמתיים.


הרב אורי זוהר - הרצאה מעלפת בנושא

9 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page