
תורתי - התורה, זה עליך
פרשת קרח
מחלוקת קורח ועדתו (ט"ז, א-יט) - קורח, הוא בן דודם של משה ואהרון. יחד עמו, יש עוד מאתיים וחמישים 'אנשי שם', ויחד הם כולם נקהלים על משה ואהרון ובפיהם טענה: "כל העדה, כולם קדושים, ומדוע תתנשאו על קהל ה'"? משה רבנו, שכבר שבע ממחלוקות והתקוממויות, מוכן להעמיד למבחן את מנהיגותו שלו ואת כהונת אהרון, ומציע לעדת קורח להביא קטורת לפני ה', כנגד הקטורת שיביא אהרון הכהן. כעסו של משה גובר, כאשר דתן ואבירם הרשעים, שהצטרפו גם הם אל קורח במחלוקתו, מסרבים לפנייתו של משה לנסות להגיע להסדרת המחלוקת בדרכי שלום. משה פונה אל הקב"ה ומבקש שלא יקבל את מנחתם של הרשעים.
החטא, ועונשו (ט"ז, כ - יז, ה) - כאשר מגיעים אנשי קורח והקטורת בידיהם, מזהיר משה את כל העם, על-פי ציווי ה', להבדל ולהתרחק מעדת קורח, כדי שלא יומתו אתם בעוונם. משה רוצה להוכיח לכל העם באופן מוחלט, כי כל מעשיו הם מלמעלה
תקציר פרשת השבוע
פרשת השבוע - פרשנות קבלית
כחלק מעיקרי האמונה שחלים על העם היהודי, קיים העקרון של האמונה בה' ובמשה עבדו. כלומר, שהאמונה בבורא, צמודה לאמונה במשה, עבדו של הבורא. שכן, כפי שאנו לא יכולים לחזות במציאות הויזואלית ללא עינינו או לא יכולים לשמוע ללא חוש השמיעה ואזנינו, כך אין לאדם יכולת להשיג מציאות רוחנית, ללא הדרגה הפנימית שנקראת "משה". רבינו, הוא זה שמשמש לנו כמדריך בדרכנו, כמו שחושינו הגשמיים מובילים אותנו למחוז חפצנו. זאת אומרת שעניין "מציאות", הוא אינו דבר לכשעצמו, אלא שהמציאות היא עדותו של השרוי בה על פי תגובתו אליה. ותגובה, היא פעולת החושים כלפי המציאות, כמתווכים בין המציאות לאוביקט שחש בה. משה, הוא החוש שלנו ואותה נקודה פנימית שבתוכנו, שגורמת לנו לחוש שאנו רוצים לצאת מהסבל של עבדות האגו (עבדות מצרים) לחירות רוחנית נצחית.
התורה זה עליך - פרשנות חלק 1
לעתים, כשמחמיאים לאדם על יופיו או כישוריו מלידה, והוא אומר תודה, הרי שבמחשבה מעט מעמיקה, נדמה שאין מה לומר "תודה" על כך שכן, אין האדם עשה דבר בשביל מראהו או כישרונותיו. היינו, שיתרונות האדם, שעמם הוא נולד, הם כמו אינם שייכים לו אלא ירש אותם מקודמיו ועל כן, אמירת התודה על המחמאה, היא מיותרת ובהתאם, אנו אמורים להגיד תודה כביכול, רק על מחמאה שמצביעה על דבר מה שעשינו בעצמנו והוא שייך לנו. ובדומה לדבר זה, מסביר הזהר הקדוש על עניין "ויקח קרח" ושואל "מהו ויקח" ומשיב "לקח עצה רעה לעצמו, כל הרודף אחר שאינו שלו הוא בורח מפניו. ולא עוד, אלא מה שיש לו, נאבד ממנו. קרח רדף אחר שאינו שלו, שלו אבד והאחר לא הרוויח". ובכדי להבין את הדברים במעט ביתר עמקות, יש לדעת, שפרשת "קרח" מתארת לנו את אותו איש נכבד, קרח, שרצה את הכהונה שהייתה תחת אהרון וטען שכל העם, כולל אותו וכולל משה וכל מי שהיה במעמד, שמע את קול ה' מדבר ולכן, אין סיבה שהכהונה תהיה דווקא תחת אהרון או שבכלל יהיו מעמדות בעם אלא כולם שווים. היינו, שכולם שמעו וראו את מה שהיה במעמד ומכאן, שאין צורך במישהו שהוא בעל מעמד גבוה יותר כגון אהרון ומשה ולפיכך דרש קרח, את הכהונה לעצמו. זאת אומרת, שבמחלוקתו, הוא בא וטען לשוויון לכאורה בין בני ישראל ובזאת, יצר מחלוקת, שהרי אם כולם שווים אין צורך בחלוקת המעמדות ובהקשבה למשה, כמי שמביא את דבר הבורא, לעם.