top of page

לימוד קבלה בימינו

לימוד קבלה בימינו, כפי שניתן להתרשם מהרשת, הוא תחום שהולך וצובר פופולריות עם הזמן וכנראה שלא מן הסתם. גברים ונשים בגילאים שונים, רקעים מגוונים, דתיים וחילוניים, ממלאים את מכוני לימוד הקבלה על מגוון גישותיהם של הרבנים\מנהלים את המכונים הללו ובעצם, מסתבר שיש כאן סוג של "יהדות חדשה" שקמה, או יותר נכון התחדשה לה, ועכשיו דווקא, בעת המודרנית מלאת הטכנולוגיה והקידמה. יהדות כזו, הנושאת עמה בשורה שלפיה לימוד הקבלה בימינו, הוא הפתרון לכל צרותינו בעם, אם ככלל ואם כפרטים כל אחד לעצמו וכל אחת לעצמה.


ומבלי להיכנס לבחינה מעמיקה של מכוני לימוד הקבלה הללו, או לאלו העומדים בראשם, אין ספק שפתיחתם והצלחתם על פי רוב, מהווה דוגמה לשוק שנוצר בעקבות הביקוש ללימוד הקבלה, מול ההיצע שמציגים ומציעים מקומות הלימוד השונים, שברחבי המדינה. חלק ניכר מהם, מציע את שיטת המקובל בעל הסולם הרב יהודה אשלג זצ"ל, כדרך, הנחוצה ללימוד או עיסוק בקבלה. כלומר שדרכו, משיגים את המפתח הפותח את הדברים נכון, בלי להתבלבל עם שאר מיסטיקה והבלים, שגורמים לעתים לבלבול בקשר, אל העיסוק בקבלה.

לימוד או עיסוק בחכמת הסוד העתיקה של תורתנו, הוא דבר מה שהיה בעבר רק נחלתם של יהודים דתיים, חסידים, שמלאו אחר כל המצות, למדו אינספור ספרי הלכה וגמעו שעות של לימוד גמרא, שלאחרי כל זאת, התירו לעצמם לעסוק בקבלה, כרובד הסוד הנלמד מבין הארבעה של פרד"ס הידוע. ועם זאת כאמור, במסגרת אותה יהדות מתפתחת של ימינו, הרי שאנו רואים כיצד אפילו יהודים חילוניים מסוגלים לגשת כיום לכתבי בעל הסולם, שכתב אך ורק לשומרי מצות ולא לחילונים, אך בכל זאת דרך כתביו בזמן הנוכחי, מוצאים להם הזרמים השונים בגישתם אל היהדות, את דרך המקובל הזה, ככזו שמחברת את כל הדרכים כולן. שכן, לא רק חילונים עוסקים בדרכו לקבלה ובפירושו לזוהר אלא גם לא מעט חובשי כיפה מכל מגזר וזרם, כבר מזה זמן יודעים מי הוא "הסולם". הם מבינים, שהוא הותיר פה פתח לעליה לרוחניות, לקדושה, שנדרשת לכל אדם באשר הוא השואל על משמעות החיים שלו, תכליתם וסיבתם. ואלו, הן תהיות המהוות את מנת חלקה של האנושות בכלליות, ולא רק קשורה אלינו כיהודים


ספר "שמעתי" - קבלת בעל הסולם

כלומר, שהקבלה, או יותר נכון לימוד קבלה בימינו, הוא שער שדרכו מתגלה לאנשים רבים בארץ ובעולם, התשובה למשמעות החיים שלהם. ומי שחש בחיסרון המנקר בו בנושא זה, כמעין כאב שלא מתרפא למרות כל המודרניזציה והטכנולוגיה, מוצא דרך גישת בעל הסולם לא פעם ובד"כ ברשת, את לימוד הקבלה כמענה, על החיסרון והכאב שקמו באותו אדם. והנה כך, אותה חכמה עתיקה שהפכה לנגישה לרבים, מתחילה להתגלות להמונים המחפשים ללמוד אותה עם כאלו הדומים להם\ן, כי דרכה כמוסבר, מתחברים השבילים שבהם ממילא אנו פוסעים מבחינת הלכי נפשנו הפנימית, כבני אדם ובטח ובעיקר שכיהודים. זאת אומרת, כאותם אלו שזכו שחכמת הקבלה ושהתורה החכמה והקדושה שממנה היא נגזרת, יהיו מנת חלקנו כעם וכישראלים, אז ועכשיו ולתמיד, כפי שזה נראה.


ועדיין, עם כל הביקוש ללימוד, הרבנים\גורואים שמלמדים אותה וכל הספרים שיש לנו אפשרות לקרוא אותם, זהו תהליך. כלומר, שעוד רבה הבורות מן הפתיחות והתבונה הנדרשת להמון כדי שהקבלה אכן תהווה שיטת חיבור סופית בדרך בעל הסולם לכולנו כעם אחד. חלק ניכר מאתנו, עם כל התפתחות היהדות החדשה שבה גם עוסקים לעתים ערוצי התקשורת, טרם הבין שהיהדות בכלל היא התשובה ובתוכה, הקבלה. או במילים אחרות, ייתכן שעוד יעבור זמן מה של חיפושים במזרח הרחוק כגון בהודו, ובשאר גישות מגוונות שקיימות, עד שנראה את מה שלא צריך לחפש רחוק מידי כדברי המשל הידוע, כי אם ממש, "תחת אור הפנס". היינו, עד שנראה שזהותנו, שאחריה אנו תרים מבלי משים לב אפילו, מצויה ממש כאן לידינו, בעת הזו, של שיא הטכנולוגיה והקדמה



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page