
התורה היא עליך
פרשנות קבלית 1
פנחס

אומר רבנו ברוך אשל"ג: מה שכתוב בזהר הקדוש פרשת פנחס (אות ע"ח) 'אם זכו ישראל, הנה יורד כמו אריה של אש לאכול הקרבנות. ואם לא זכו, היה יורד שם כמו כלב של אש'. ושאלו על זה, איך יורד משמיים דבר שלילי כשאנו מבינים שמה שבא מן השמיים הוא להיטיב. וכשבא דבר משהו לא חיובי איזה תיקון יוצא מזה שנגיד, שזה בא עכשיו מלמעלה כמו כלב של אש הלא זהו לא חיובי.
ויש להבין דבר זה על דרך משל: אדם שהיה לו בן חולה אז הוא הלך לאיזה רופא שנתן לו תרופה ולא עזר לבנו. אח"כ ייעצו לו ידידים, היות שיש כאן פרופסור גדל, הגם שהוא לוקח הרבה כסף מכל מקום כדאי ללכת אצלו מטעם שהוא מומחה גדול. וכשבאו אליו, ובדק את בנו החולה, אז אמר שהוא מסכן והמחלה נקראת בשם מסוים. האיש שילם את המחיר שקבעו לו מראש וכשבא הביתה אמר לידידיו, אתם ייעצתם לי שאלך לרופא גדול ושכדאי לשלם לו הרבה כסף ומה עשה לי... אמר שבני החולה נמצא במחלה יותר גדולה מכפי שאמר לי הרופא הקטן, ובשביל זה היה כדאי לי לשלם מחיר גבוה?..
אמרו לו הידידים, זה שהרופא אמר בדיוק מה היא המחלה של האמתית... אז אנו כבר יודעים איך לרפא אותו. בכדי לרפאות המחלה לא צריכים רופא גדול כי לכל מחלה כבר יודעים איזו תרופה לתת. אלא עיקר הוא לדעת מהי המחלה האמתית... נמצא לפי זה שקביעת החיסרון שנקרא "שלילי", מכל מקום זה נקרא חיובי. היינו ידיעת המחלה, הידיעה הזו היא ממש דבר תיקון כי עכשיו הוא יודע מה לתקן. לכן כשירד כלב של אש, שצורת הכלב מראה שהתחתונים נמצאים תחת שליטת אהבה עצמית תקרא כמו שאומר הזה"ק 'הב- הב'...
נמצא, מה שבא מלמעלה צורת כלב של אש, הוא בא לשם תיקון ולא לשם קלקול לכן נקרא גם זה חיובי ולא שלילי. כי הכל, מה שבא מלמעלה, הגם שלעיני התחתון נראה כמו דבר חיסרון, אבל לאחר התבוננות של התחתונים, אז הם רואים שהכל הוא לטובתם, בכדי שנדע מה שאנו צריכים לתקן את עצמנו"

