top of page
ytro.jpg

תורתי - התורה, זה עליך

פרשת שמות

המלכות במצרים מתחלפת (א, א-כב) - בתחילתה של פרשת שמות, מונה התורה את שניים עשר השבטים שירדו למצרים ואשר מהם קם עם ישראל.  עם זאת, מפני שחלפו להן שנים מאז הירידה למצרים, אז יוסף וכל אחיו כבר נפטרו, ובני ישראל, דור ההמשך, התרבה מאוד ומילאו את מצרים. ועל פי המובא בפרשה, למצרים קם מלך חדש "אשר לא ידע את יוסף" והוא מתנכר לבני ישראל,  תוך שהמצרים גוזרים עבדות על בני ישראל גובים מהם מס, מענים את העם ומעבידים אותו בפרך. למרות כל זאת ממשיכים בני ישראל להתרבות באורח פלא. פרעה קורא למיילדות העבריות

תקציר פרשת השבוע

פרשת השבוע - פרשנות קבלית

ואלה שמות, מסבירים חכמינו, היא פרשה שממשיכה את הפרשה הקודמת "ויחי" ולכן, מתחילה הפרשה בו"ו החיבור, ללמדנו, שאלו עדיין קורותיו של יעקב אבינו. אלו קורותיהם של בניו ולכן, מוסיפים החכמים, היה רצון להדגיש שגם במותו, הוא לא נפרד מהם. יעקב, יורד עמם מצריימה. היינו, שפרשת "שמות", מביאה את השמות של היורדים למצרים, עם שרשם, היינו יעקב - ועם כל פמליא של מעלה המשגיחה עליהם במצרים הרעה. באותה נחלה "צרה" ו"מצרה" שעתידה להיות נחלתם המשעבדת אותם. הלוקחת אותם מטה השאולה, בכדי להחזירם מעלה למדרגה גבוהה בהרבה ממדרגתם הנוכחית. היינו, שירידת השבטים מצריימה, עוד מזמן יעקב, ממשיכה עתה בתנופה אל השעבוד במצרים שמתוכו בני ישראל יצאו עם שלל מאלו ששעבדו אותם ומשום כך, זוהי ירידה, לצורך עליה.

התורה זה עליך - פרשנות חלק 1

"ויאמר אליו ה' מזה בידך ויאמר מטה", הוא משפט מפתח בפרשת "שמות", שממנו ניתן ללמוד על עבודת האמונה אשר בה אנו אמורים לעבוד ובדרכה לפסוע. שכן, אמונה, למי שלומד את חכמת האמת, היא אינה סתם מילה שמספרת על מה שבא לנו להגיד בפה ועל כך שאנו מאמינים בבורא, כמו אדם מן הרחוב שיכול לטעון שהוא מאמין בכל מני דברים, למשל בחייזרים, או שכדור הארץ שטוח ואפילו  אחד אחר שיגיד, שאינו מאמין. כלומר, שזו לא תשובה על שאלה שטחית כזו או אחרת, שתלויה בתשובות שונות ומשונות שבני האדם יכולים לטעון, אלא שמילה זו, היא מושג המצביע על גודל "הרגשת מציאות" הבורא בחיינו, כפי שאנו חשים במציאות העולם הזה.

התורה זה עליך - פרשנות חלק 2

bottom of page