top of page
ytro.jpg

תורתי - התורה, זה עליך

פרשת חיי שרה

וירא

אברהם אבינו וקבירת שרה אימנו, אשתו (כג, א-כ) - שרה אימנו, הולכת לעולמה בגיל 127. אברהם עולה מבאר שבע, אל חברון, כדי לספוד לשרה ולעסוק בקבורתה. אברהם רוצה לקבור את שרה במערת המכפלה, שם נקברו גם אדם הראשון וחווה, בפרשה, מתואר המשא-ומתן עם בעל הקרקע, עפרון מבני חת שלאחריו, אברהם רוכש את המקום בסכום של "ארבע מאות שקל כסף עובר לסוחר" והוא קובר את שרה במערת המכפלה.

תקציר פרשת השבוע

פרשת השבוע - פרשנות קבלית

פרשת חיי שרה, המתחילה במות שרה ומסתיימת במותו של אברהם, מערבת בתוכה נושאים רבים ושונים כגון מערת המכפלה, נישואי יצחק לרבקה, מותו של ישמעאל ועוד. עם זאת, בסמליות של מות שרה בהתחלה, ונחמתו של יצחק לבסוף, בהינשאו לרבקה, מתמצתת הפרשה את הדברים כראוי בהבהרתה את הדבר העיקרי והוא "חיי שרה" ולא מותה. יצחק, התנחם ברבקה, לאחר מות שרה אמו, שכן רבקה היא מבחינתו ההמשך היחיד לשרה אמו. לחייה. רבקה בעיניו, היא שרה. ההמשך שלה. ובהתאם לכך, לא מן הסתם אותיות רבקה מכילות את השרש ק.ב.ר ומאידך, את השרש ק.ר.ב, היינו שרבקה עבור יצחק, היא כשרה אמו שעלתה מן הקבר. ובדומה ליכולתה של שרה לקרבו אל שרש נשמתו, כך רבקה תסייע לו כעזר כנגדו, להשגת המטרה הרוחנית.

התורה זה עליך - פרשנות חלק 1

התורה, מובן לנו דרך חכמת האמת, היא עלינו. היינו, שהיא אינה סיפור ספרותי יפה או היסטוריה לימודית, אלא היא נקראת "תורת אמת" כי היא עוסקת בנו ורלוונטית לנו תמיד, בכל זמן ותקופה, כי היא "אמת" והאמת, היא עניינה. ובכדי לראות את האמת, האדם צריך ללמוד את התורה על עצמו, מבחינת הפנימיות, עד שיוכל להבחין בעצמו גם ב"שקר" וממנו, לראות ש"זה לעומת זה עשה אלקים", שפירושו, שאי אפשר להבחין בדבר מסוים, בלי שיהיה לנו ההפך שלו. ומפני שכמו שאמרו חז"ל "אדם קרוב אצל עצמו", אז קשה לאדם להגיד על עצמו שהוא הולך בדרך של שקר ושהוא רשע חס ושלום, אלא שכל אחד מעדיף לראות עצמו כטוב, כאמתי, כצדיק וכדומה. ובכל זאת, מי שרוצה להגיע למטרה הרוחנית, שהיא האמת, אשר לפיה "אין עוד מלבדו" וש"מלוא כל הארץ כבודו", הוא מי שמעז להתחיל לברר דרך לימוד התורה, את השקר והאמת הקשורים בו ועל פיהם, לדעת כיצד לפעול ומה לעשות.

התורה זה עליך - פרשנות חלק 2

הכל תלוי בנו. באמונה שלנו ובמודעות שלנו, כמו גם ביכולת שלנו להשיג את מה שכתוב בתורה הקדושה בפנימיותנו. שהרי "תורה", היא מלשון "הוראה", כי היא מראה לנו ומלמדת אותנו את האופנים שבה המציאות פועלת ובהתאם, מה עלינו לעשות כדי להשתלב בה, במציאות, כמו שאנו אמורים להיות בה, כ"בני העם הנבחר". ואנו נבחרים לא רק בזה שאנו "מעולים" כמובחרים שבבני האדם מעצם היותנו יהודים, אלא שגם יש לנו את האפשרות לבחור, כיצד ייראו חיינו.

bottom of page